توسعه فردی

چجوری یاد بگیریم؟ (4) یادگیری از طریق مشاهده

۵ دیدگاه

چیزی را می‌بینیم، اطلاعاتی دریافت می‌کنیم و نسبت به چند دقیقه قبل چیزی یاد گرفتیم.

بنظرم این شیوه از یادگیری، زمانی اتفاق می‌افتد که به آن چیزی که نگاه می‌کنیم یا خیلی جذاب باشد یا به طریقی ما را تحت تأثیر قرار دهد.

مثلاً با دیدن تصادف یک نفر در خیابان فرض کنیم عابر مقصر بوده و در کشور گل‌و بلبل زندگی می‌کنیمیاد می‌گیریم که قوانین را زیر پا نگذاریم. شاید در اینجا احساس خطر کرده‌ایم و این یادگیری شکل گرفته.

به نوعی همگی ما از بدو تولد این جنس یادگیری را تجربه کرده‌ایم.

به عبارتی من از مشاهده‌هایی یاد می‌گیرم که به نوعی با زندگی من در ارتباط‌اند.

در یادگیری از طریق مشاهده نه تنها شما می‌توانید بفهمید که یک چیز چگونه کار می‌کند بلکه می‌توانید تکنیک‌هایی که افراد برای انجام آن کارهم بکار می‌برند را فرا بگیرید.

حالا چه چیزهایی کمک می‌کنند تا این نوع یادگیری مؤثر واقع شوند؟

1٫ به مشاهدات خودتون متمرکز بشید.

آدم در کل طول یک روز که نمی‌تواند متمرکز بماند! اما به حوزه‌هایی که قصد یادگیری آ ن‌ها را دارید متمرکز شوید و خوب نگاه کنید. چون بسیاری اوقات عادت‌کردن به زندگی و روال‌های همیشگی باعث می‌شود خیلی چیزها اتوماتیک شود و ما به آن‌ها بی‌تفاوت باشیم. برای همین چیزی را که باید بفهمیم و یادبگیریم نادیده گرفته می‌شود.

مثلاً کسی که قصد یادگیری مهارت‌های سخنرانی را دارد، یکی از بهترین تمرین‌ها، دیدن سخنرانی‌های تد است. به سخنران دقت کند که چه پوشیده، چگونه صحبت می‌کند، از کجا شروع کرد، موقع توپق زدن! قضیه را چه‌جوری جمع کرد، زبان بدن او برای ارائه مفاهیم چگونه بود؟ تن صدایش در جای جای سخنرانی مطابق با حالت صورتش تغییر کرد یا خیر و…

موقع مشاهده، برای خودتون حواس‌پرتی درست نکنید! یا به عبارتی keep focus :)

2٫ نکته‌برداری کنید

اگر امکانش هست، از چیزایی که نگاه می‌کنید نوت بردارید. با این کار می‌توانید جزئیات و مفاهیم ماجرا را بعدها بهتر به یاد آورید.

3. به مشاهده فکر کنید.

اگر جای آن شخص و یا هر چیزی که سبب آن شده، بودید چه ایده‌هایی به سرتان می‌زد؟چه رفتاری از خود بروز می‌دادید؟

4. موقع مشاهده سوال‌های خوبی بپرسید.

چون سوال‌ها شما را روی موضوع قفل می‌کنند. اما بهتر از سؤال پرسیدن، توصیف آن چیزی است که دیدید. شروع کنید به توضیح دادن چیزی که دیدید آن هم بدون هیچ قضاوت و پیش داوری‌ای. باز هم تأکید می‌کنم در پس توضیح‌دادن فعالیت ذهنی پیچیده‌ای وجود دارد. به شما کمک می‌کند اطلاعات جدید را در دسته‌بندی قرار دهید و چیزهایی را متوجه شوید که شاید قبلاً نمی‌فهمیدید.

یک چیز را هم بگویم، اگر امکانش هست همان موقع، که ماجرا تازه ‌است، به توصیف و توضیحش بپردازید. چون یکی از خیانت‌های ذهن (که شایدم خیانت نباشه!) این است که ماجرا را بعد از مدتی آن‌جور که مطابق میل خودش است توصیف می‌کند نه چیزی که لزوماً دیده است.

5. اگر امکانش هست، دوباره ببینید!

موقع دیدن فیلم‌ها در بار اول، ناخودآگاه بیشتر درگیر صحنه‌های هیجانی یا اتفاقاتی هستیم که برای ما bold هستند و مفاهیم را خوب نمی‌گیریم! یا موضوع اصلی فیلم به خوبی به جان نمی‌نشیند. برای برخی فیلم‌ها که ارزش و محتوا دارند حتماً وقتی بگذارید چندین بار ببینید. در سری‌های بعد بهتر به موضوع و نکاتی دقت خواهید کرد که قبلاً پیش چشم شما ظاهر نمی‌شدند.

توی کانال تلگرام لینک پستای جدید و چیزهای دیگه که برام جالبه رو میذارم :)

پست‌های مرتبط:

۵ دیدگاه. Leave new

  • سلام
    اتفاقا من ۵ روز هست که دارم سریال rick and morty رو میبینم و در طی این مدت ۲ فصلش رو دیدم :)) (اگر که این سریال رو ندید پیشنهاد میکنم ببینین) و برای این که بتونم داستان رو بهتر متوجه بشم و از چیزایی که میتونم داخلش یادبگیرم رو (میتونه اجتماعی باشه یا علمی و ..) تجزیه و تحلیل میکنم و داخل برگه مینویسم, البته نکاتی که شما گفتید کامل تر بود و مفید و خیلی به دردم میخوره .
    مرسی

    پاسخ
    • سحر شاکر
      ژانویه 10, 2018 16:24

      سلام عادل عزیز
      ممنون از فیلمی که معرفی کردی. اسمشو نوشتم حتما می‌بینمش.

      پاسخ
    • سلام بر عادل عزیز
      آقا ریک اند مورتی میبینی؟ دمت گرم برادر، به نظر من بهترین سریالی بود که توی عمرم دیده بودم و به شدت منتظر فصل بعدی هستم تا بیاد. سریال خوبی هست ولی به نظر من نیازمند پیش فرض های علمی و فلسفی هم هست، به خانم شاکر عزیز هم پیشنهاد تماشای این سریال رو می دم.
      و اگر جای عادل بودم اون نوشته ها و برداشت ها رو جایی منتشر می‌کردم، مخصوصا در مورد این سریال خیلی کمک کننده خواهد در فهم و لذت بردن ازش.

      پاسخ
      • سحر شاکر
        ژانویه 12, 2018 08:14

        سلام
        ممنون از پیشنهادتون. حتما می‌بینمش.
        اگر عادل جایی منتشر کنه منم مشتاقانه میخونم.
        موفق باشید.

        پاسخ
      • سلام
        بله واقعا یکی از بهترین سریالایی بود که من تو عمرم دیده بودم و هر قسمتش آدم رو وادار میکنه نوشتن دربارش و حتما دربارش مینویسم.
        خیلی ممنون از این به بعد هم نوشته هام رو در سایت ویرگول منتشر میکنم, باعث افتخاره که نوشته هامو بخونید.
        https://virgool.io/@adel_mhz

        پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست