دست‌نوشته

کالالوچ | اصرار برای زندگی‌کردن

۵ دیدگاه

اسمش را گذاشته‌اند درخت زندگی. در ساحلی به اسم کالالوچ در واشنگتن است. اینکه کجای دنیا بیوفتد تصمیم و اختیار خودش نبوده مثل ماها. ولی همه متعجبند چگونه بدونِ خاک، انقدر میل به زندگی و زیستن دارد؟

از دور که نگاه می‌کنی انگار ریشه‌ها یکدیگر را سفت بغل کردند تا تنه را حفظ کنند. تنها یکی از ریشه‌هایش در زمین فرو رفته است. بقیه بیرون از خاک‌اند. هرکسی می‌بیندش می‌گوید تا سال دیگر خسته می‌شود و دست می‌کشد اما همچنان سبز است و استوار.

محمدرضا در کتاب مقدمه‌ای بر سیستم‌های پیچیده از آن برای بحث نظم خودجوش مثال می‌آورد. می‌نویسد تک تک سلول‌های درخت نمی‌دانسته‌اند چه می‌کنند. آن‌ها بر اساس قوانین ساده‌ی خود که تلاش برای جذب آب، مواد غذایی و املاح است، رشد می‌کنند و تارهای کشنده‌ی خود را در امتدادی که مناسب‌تر می‌بینند به پیش می‌برند. سلول قاعدتا تصویری ذهنی از کل درخت ندارد و حتی نمی‌داند که املاح و مواد غذایی را با چه هدفی و برای چه کاری جستجو و جذب می‌کند. اما آنچه ما از بیرون در مواجهه با کل سیستم می‌بینیم، یک نظم شگفت‌انگیز است.

برای چندمین بار است که این کتاب را می‌خوانم، چیدن تکه پازل‌ها کنارهم برایم لذت دارد.

گاهی اوقات فکر می‌کنم شیرینی جهل انقدر پررنگ‌تر از تلخی آن است که کنار گذاشتنش دشوار است. برای همین دوست دارم برای این درخت بگویم همان یک ریشه آنقدر کافی بود و خیال بقیه را راحت کرد و این اعتماد را می‌داد که بهترین کارهایشان هدر نمی‌رود.

تلاشش را دوست دارم ولی برای انقدر زندگی‌کردن حال ندارم. دوست دارم یک گوشه بشینم و نون و ماستم را بخورم؛ آخرش هم بدونِ اینکه کارم به بیمارستان و دکتر بیوفتد، خودم بمیرم و ببینم آن دنیا که انقدر گفته‌اند اِل می‌کنیم بِل می‌کنیم چگونه است.

توی کانال تلگرام لینک پستای جدید و چیزهای دیگه که برام جالبه رو میذارم :)

پست‌های مرتبط:

۵ دیدگاه. Leave new

  • کتاب dance with Linux شما رو خوندم شما فقط درباره سرگذشت لینوکس گفتید و اموزش نصب چرا اموزش نمیدید

    پاسخ
    • سحر شاکر
      دسامبر 30, 2019 15:32

      کدوم آپدیت رو خوندین؟
      توی شرایطی‌ام که آپدیتش طول می‌کشه :) نوشتم مشکل ادیت و انتشارشه

      پاسخ
  • سحر عزیز
    سلام
    ۱- چقدر این درخت به آدم انگیزه می‌دهد. به من که انگیزه زیادی داد.
    ۲- کتاب مقدمه‌ای بر سیستم‌های پیچیده رو از سایت «محمدرضا شعبانعلی» دانلود کردم تا به موقع بخونم. از نکته جالبی برای معرفی استفاده کردید وگرنه عمراً از روی اسم به سمت کتاب می‌رفتم.
    ۳- تنتون همیشه سلامت باشه و دلتون خوش. همین که بدون بیمارستان و دکتر قصد داری به خط پایان برسی، نشون می‌ده به اندازه اون درخت شوق زندگی داری.
    موفق باشی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست